Op deze pagina vind je basale informatie over de wedstrijden bij Blue Marlins. Dit is een richtlijn, en geen bijbel. Op sommige momenten kunnen er andere keuzes gemaakt worden. Dit heeft te maken met aantallen en beschikbaarheid van coaches.
Wat neem je mee?
● Badpak/zwembroek voor het inzwemmen
● Badpak/zwembroek om in te racen
● Badmuts en zwembril
● Reserve badmuts en zwembril
● Voldoende handdoeken
● Club tenue/t-shirt (zie kledingvoorschriften)
● Voldoende drinken
● Voldoende snacks
Aankomst
Over het algemeen geldt dat vervoer naar een wedstrijd voor eigen rekening is. Voor aanvang van de wedstrijd meld je je bij de ploegleider. Deze kan voor in de hal iedereen opwachten of is al in het bad bij de rest van de ploeg.
Vertrek
Wanneer je klaar bent met je races en hebt deze nabesproken met je coach, dan mag je naar huis. Meld je wel even af bij de ploegleider als je voor het eind van de wedstrijd vertrekt. De ploegleider is niet verantwoordelijk voor het ophalen van eventuele behaalde medailles of het afmelden van finales.
Bij Teamevents (Estafettekampoeinschappen, Verenigings Competitie en Clubmeet) blijf je tot het einde van de wedstrijd om je ploeggenoten aan te moedigen. Mocht er een reden zijn dat je eerder moet vertrekken, geef dit dan aan het begin aan bij de ploegleider.
Warming-up
In de uitnodiging staat vermeld hoe laat het inzwemmen begint. Vanaf dat tijdstip mag je daar zelfstandig aan beginnen. Mocht je niet weten wat je moet doen, dan kun je dit overleggen met de coach. Je kan in overleg met je coach een warming-up op het land doen en/of inzwemmen. Bij de N(J)Ks is er een in en uit zwemprogramma voor jullie gemaakt.
Drinken
In een zwembad is het vaak heet, en je moet (lang) wachten tussen races in. Goed gehydrateerd blijven is dan belangrijk. Neem daarom meerdere bidons mee, of zorg ervoor dat je je bidon kan bijvullen.
Drinken moet isotoop zijn. Met suiker, maar niet meer dan 8gr/100ml.Sportdranken als Aquarius, AA of Gatorade zijn vaak te zoet.
In plaats daarvan kun je beter kiezen voor:
● Aanmaaklimonade of poeder (waterig)
● Zoete sportdrank aanmengen met water (2/3e water)
● Overige zoete dranken (zoals ijsthee of vruchtensap) aanmengen met water (2/3e water)
Snacks
Met een warming-up of een race verbruik je energie. Deze moet weer aangevuld worden. Hoe sneller je hiermee begint, des te beter je herstelt. Snelle suikers (snoep of dextro) zijn niet aangeraden voor een race. Enkel in kleine mate vlak na een inspanning kan hulpzaam zijn.
Goede snacks zijn:
● Mueslireep
● Banaan
● Boterham
Andere snack die voldoen aan:
● weinig vet
● weinig snelle suikers
Raceplan
Voor T2T/T2C
Bij Blue Marlins staat het proces boven het resultaat. Met andere woorden, elke race is een mooie gelegenheid om te leren en om geleerde vaardigheid toe te passen. Daarom is het belangrijk goed voorbereid aan een race te beginnen. Daarom maken wij gebruik van het raceplan. Hierin kun je je doelen aangeven, denk hierbij aan techniek, tactiek en uitvoer.
Bij aanvang van de wedstrijd wordt bekend gemaakt wie jou zal coachen tijdens de wedstrijd. Je raceplan kun je bespreken/inleveren bij je coach. Zonder ingevuld raceplan kan je niet gecoached worden. Het raceplan is altijd als bijlage bijgevoegd bij de wedstrijd uitnodiging.
Bij Teamevents (Estafettekampoeinschappen, Verenigings Competitie en Clubmeet) blijf je tot het einde van de wedstrijd om je ploeggenoten aan te moedigen. Mocht er een reden zijn dat je eerder moet vertrekken, geef dit dan aan het begin aan bij de ploegleider.
Levels
Voor L2T
Bij de minioren staat techniek centraal. Daarom werken we met het level systeem. Voor de langere afstanden (200m en langer, en de 100vl) kun je levels halen voor de techniek van je slag.
Voor de kortere afstanden kun je levels halen voor de keerpunten en onderwaterfases. Als je een level gehaald hebt, wordt die afgevinkt op je levelkaart. Heb je nog geen levelkaart, geef dit dan aan voor de wedstrijd begint. Dan krijg je er gelijk een! Wil je hier meer over weten? Bekijk dan de informatiebrief over de levels.
De race
Voor de race
1. Junioren en ouder: Lever je raceplan ruim voor de race in en bespreek deze met je coach.
2. Minioren: Loop voordat je naar de voorstart gaat langs de trainer om de levels te bespreken.
3. De ploegleider stuurt je naar de voorstart.
4. Bij de voorstart krijg je een startkaartje en wordt je doorgestuurd naar het startblok.
Na de race
1. Geef je teamgenoten een high-5.
2. Droog je direct af en trek je t-shirt aan.
3. Begin zo snel mogelijk met eten en drinken.
4. Bespreek je race na met je coach.
5. Je coach bespreekt alleen je wedstrijd na als je een t-shirt aan hebt, en gegeten en gedronken hebt.